Η Γερμανική Σχολή Αθηνών (DSA) ιδρύθηκε το 1896 και είναι το μοναδικό επίσημο σχολείο του γερμανικού κράτους στην Αθήνα. Διαθέτει σύγχρονες και λειτουργικές εγκαταστάσεις στο Μαρούσι, οι οποίες εμπλουτίστηκαν τα τελευταία χρόνια με δυο σημαντικά αρχιτεκτονικά έργα. Το πρώτο στολίδι της DSA είναι το νέο Νηπιαγωγείο, το οποίο έχει βραβευθεί με πολυάριθμες διεθνείς διακρίσεις αρχιτεκτονικής από το 2014 που ολοκληρώθηκε.
Το δεύτερο ιδιαίτερα ξεχωριστό έργο, το οποίο προστέθηκε κατά το τρέχον σχολικό έτος στις εγκαταστάσεις της DSA, είναι το νέο κτίριο του Δημοτικού. Η επέκταση του παλιού Δημοτικού είχε γίνει επιτακτική ανάγκη, επειδή χάρη στο νέο νομικό πλαίσιο που επιτρέπει και την εισαγωγή παιδιών με ελληνική υπηκοότητα στο Νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό, η DSA απευθύνεται πλέον σε ένα ευρύτερο κοινό. Με την επέκταση και την ολοκλήρωση του νέου Δημοτικού με συνολικά 2.822 τ.μ., οι τάξεις απέκτησαν για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια τη δική τους αίθουσα, και δεν είναι πλέον αναγκασμένες να μετακινούνται από τη μια ελεύθερη αίθουσα στην άλλη.
Η DSA με τα δύο παράλληλα τμήματα ανά τάξη στο Δημοτικό, τα πέντε παράλληλα τμήματα ανά τάξη από την 7η τάξη και με τους συνολικά 1.060 μαθητές της έχει εξαντλήσει τις χωροταξικές δυνατότητές της.
Η επέκταση και η ανανέωση του Δημοτικού –ένα έργο το οποίο ολοκληρώθηκε κάτω από δύσκολες συνθήκες λόγω των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων– έγινε εφικτή χάρη στην γενναιόδωρη οικονομική ενίσχυση από τη Γερμανία. Πιο συγκεκριμένα, το Υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας ανέλαβε εξ ολοκλήρου την κάλυψη των εξόδων κατασκευής του έργου ύψους περίπου 3,3 εκατ. ευρώ, ενώ η DSA κατέβαλε από δικούς της πόρους περίπου 0,8 εκατ. ευρώ για τα έξοδα σχεδιασμού, υποστήριξης και εξοπλισμού του κτιρίου.
Η ανάδοχος αρχιτέκτων, Αλεξάνδρα Καλλίρη, περιγράφει το έργο ως εξής:
«Η DSA προέβη στην επέκταση και ανακαίνιση του κτιρίου του Δημοτικού της σχολείου. Το αρχικό κτίριο κτίστηκε το 1988, επεκτάθηκε καθ’ ύψος το 2001 και το 2009 ενισχύθηκε ο φέρων οργανισμός του. Οι πολλαπλές αυτές προσθήκες δημιούργησαν μία μορφολογική πολυπλοκότητα στο κτίριο. Πρόθεση των μελετητών ήταν, μαζί με την νέα προσθήκη καθ’ ύψος και κατ’ επέκταση, να δημιουργηθεί ένα μορφολογικά ενιαίο κτίριο που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες κτιριακές προδιαγραφές και θα αφήνει μικρότερο ενεργειακό αποτύπωμα.
Ο χώρος της εισόδου μεταφέρθηκε και μεγάλωσε, για να αναλογεί καλύτερα στην νέα κλίμακα του κτιρίου. Έχει έτσι άμεση επαφή με την αυλή και με τη νέα αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, η οποία χωροθετήθηκε στο ισόγειο, για να έχει τη δυνατότητα να εκτονώνεται στην αυλή. Η διάρθρωση του νέου ορόφου, λόγω της δεδομένης θέσης των κλιμακοστασίων ακολούθησε εκείνη των υφιστάμενων ορόφων.
Το κτίριο έχει στην επιλογή υλικών και συστημάτων λειτουργίας μία βιοκλιματική αντιμετώπιση. Οι όψεις επανασχεδιάστηκαν στο σύνολο τους, επενδύθηκαν εξωτερικά με μία ξύλινη αεριζόμενη όψη και μπροστά από τα νέα ενεργειακά κουφώματα αλουμινίου τοποθετήθηκαν μεταλλικές έγχρωμες κινητές περσίδες, που ελέγχουν την διείσδυση του ηλιακού φωτός στις αίθουσες. Η ένταση του τεχνητού φωτισμού των χώρων ρυθμίζεται με βάση την ένταση του φυσικού φωτός. Σύστημα προσαγωγής νωπού αέρα ανανεώνει κατά τους χειμερινούς μήνες τον αέρα στις αίθουσες, μειώνοντας έτσι τις θερμικές απώλειες.
Η χρήση οριζόντιων ξύλινων δοκίδων στις όψεις του κτιρίου προσδίδουν μία μικροκλίμακα στον όγκο του και μία φιλικότητα υλικού, η οποία είναι επιθυμητή στα κτίρια διδασκαλίας της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι μεταλλικές περσίδες με το παιχνίδισμα των χρωμάτων και την κίνησή τους ζωντανεύουν το κτίριο. Το σχολείο διαρθρώνεται σε δύο πτέρυγες. Κάθε πτέρυγα έχει αντιμετωπιστεί με διαφορετικούς χρωματικούς τόνους. Στην πτέρυγα που είναι παράλληλη με την οδό Γερμανικής Σχολής Αθηνών έχουν χρησιμοποιηθεί αποχρώσεις του μπλε χρώματος και στην κάθετη προς αυτήν πτέρυγα αποχρώσεις του κόκκινου και πορτοκαλί.
Ο περιβάλλων χώρος του σχολείου, όπως και το κτίριο το ίδιο, διαμορφώθηκαν έτσι, ώστε να είναι προσβάσιμοι από ανθρώπους μειωμένης κινητικότητας.
Στην αυλή του σχολείου διαμορφώθηκε μία νέα παιδική χαρά σύμφωνα με τις νέες προδιαγραφές, που σε συνδυασμό με τον εμπλουτισμό της φύτευσης, δίνει στα παιδιά μία δυνατότητα ευχάριστης εκτόνωσης μεταξύ των μαθημάτων.»
Οι συντελεστές για την υλοποίηση του κτιρίου ήσαν: Αλεξάνδρα Καλλίρη και Συνεργάτες Αρχιτέκτονες (Γενικός μελετητής, αρχιτεκτονική μελέτη-επίβλεψη), Πέτρος Πετρακόπουλος (Ειδικός Σύμβουλος του ΔΣ της DSA), Μάνος Κυριαζής (Στατική μελέτη-επίβλεψη), Δημήτρης Μαντάς (Η/Μ μελέτη-επίβλεψη), Sieslack und Reiche (Ειδικός εμπειρογνώμων για την πυροπροστασία), Dr. Gottfried Schubert (Ακουστική μελέτη), Ευα Παπαδημητρίου (Φυτοτεχνική μελέτη), Πλέθρον Κατασκευαστική (Κατασκευαστής), Focal (Project Management κατασκευής).
Συγχαρητήρια!